En helg i lykkerus med påfølgende øresus

Jeg må rett og slett bruke et innlegg for å fortelle dere om min F-A-N-T-A-S-T-I-S-K-E helg.

Helgen som var har jeg sett frem til lenge… Faktisk siden lenge før jul. Og det kan ofte være litt farlig p glede seg så mye, så lenge. Forventningene bygger seg opp, og det kan bli vanskelig å innfri dem. Men vet du, denne helgen var alt jeg hadde sett for meg, og mer til.

Helgen startet på best mulig måte med en herlig treningsøkt på Bjørns gym. Det er få ting som slår fredagsstemnnigen på gymmet, og denne fredagen var inget unntak. Jeg er inne i treningsuke nr. 7 på programmet satt opp av coach Loyd. Etter noe surmulig om lang økter med mange øvelser fikk prinsessa tilpasset treningen noe. Så nå har jeg ingenting å klage på!

Etter storhandel med verdens beste samboer var det å synke ned i sofaen, og halvsove frem til jeg ikke hadde mulighet til å holde øynene oppe lenger. Den følelsen av en sliten, men lykkelig kropp er uvurderlig.

Og så kom den store dagen. Hodet og kroppen var så spent at den var ferdig med søvn klokken 04:00. Så da gjorde jeg som jeg ofte gjør da, lyttet til kroppen og sto opp. Små ting ble gjort i stand til kvelden, artikler ble lest og kroppen falt til ro igjen. Så fikk jeg meg en liten herlig time på øye før frisørtime stod på planen.

Det der med hår er en rar greie, og med som så mange andre ting så ønsker man seg det man ikke har. Mange beundrer det tykke, krøllete håret mitt, jeg skulle selvsagt ønske mindre og totalt krusefritt. Det er så og si umulig å gjøre noenting som helst med det… det krøller seg jo bare på den samme måten uansett. Men på lørdag tok jeg altså steget, og klippet sidecut. Min fantastiske frisør på Barebell gjorde en fantastisk jobb med både klipp og farge. Og det rareste var at det føles helt naturlig ut å sitte der med den lange fletta som ble klippet av. Jeg ble rett og slett super fornøyd.

20140210-203119.jpg

Etter frisørtime var det duket for kvalitesfrokost. Lomper med ost og kylling, med peanøttsmør og syltetøy, og ikke mindre enn ekte bobler i glasset. Erre bursdagsføst, så erre bursdagsfest.

Med en slik start var det duket for en herlig dag videre. Jeg hadde leid lokaler, vi var mange fantastiske mennesker samlet på en plass og det oset av kjørlighet og glede. Jeg fikk fantastiske gaver, og en hel haug med opplevelser. Etter noen timer i gode vennerslag bar det videre på konsert. Det var egentlig grunnen til at jeg hadde fått leid lokalet, for bare to etasjer opp skulle nemlig pønkebandet The Good, The Bad and The Zugly og Kvelertak spille. To norskeband av høy kvalitet. Dette er gutter som har gjort jobben, og spiller så fet musikk at jeg kommer til å sveve på en rosaskya langt ut på sommeren. Det går rett og slett ikke an å få forklart eller beskrevet med ord den sinnsyke konsert opplevelsen det var. At jeg fikk gjenta opplevelsen dagen etterpå var toppen av lykke. Tusen takk til deg!🙂

20140210-204055.jpg

20140210-204113.jpg
Med en slik helg måtte jeg rett og slett få vaska festen ut av huset, og få gjort alle disse vane tingene i dag. Husvask, oppvask, klesvask og annen vask, matprepp og forberedelse…Med en vanvittig boblende lykke fra alle de fine minnen jeg har vørt gjennom i helgen.

Så i morgen er det virkelig tilbake til hverdagen. Maten er pakket, treningstøyet klar… Og jeg er superklar for en killerøkt på byens beste gym.

Tusen hjertelig takk til alle de fantastiske menneskene som var med å gjøre helgen som var til en vanvittig opplevelse. Jeg skal leve leeenge på den.

Fredag, BOJAH og glede

324326a15d3b1c9c6eaf74d732f776f6
Denne fikk jeg i går, av en innmari god venninne sammen med ordene «Denne minnet meg om deg<3 Du er selvsagt på solsidan". Dette er faktisk de fineste gavene jeg får. Et lite hint om at andre tenker på meg, og at de tenker gode tanker. Den var også så fin at jeg måtte dele den med dere.

Du, i dag er det fredag. For min del betyr det noen timer på jobb, noen timer på trening før det blir totalt frihelg. Jeg skal feire bursdagen min i helgen, samle sammen alle de gode folkene, danse, smile og le. Det er en dag jeg har sett frem til uendelig lenge, og i tillegg til denne samlingene av fantastiske mennesker så skal noen av oss videre på konsert. The Good The Bad and The Zugly er tilbake i Stavanger for å spelle og jeg gleder meg vilt. Denne gang skal de rocke seg til sammen med Kvelertak. Aldri sett dem live, men er blitt forespeilt et heidundrende show. Jeg gleder meg som et lite barn på julaften!

I går hadde jeg en laaang treningsøkt. Og selv om den varte og den rakk så klarte jeg å holde trykke oppe. Mye av grunnen er nok at jeg trives svært godt på gymmet, og med mennesker som engasjerer og oppmuntrer underveis så blir selv de lange treningsøktene gode! At jeg dro 90kilo på sumomark så lett som jeg gjorde i går er nesten ene og alene effekten av å skulle tøffe seg for gutta! Ytre motivasjon er også en form for motivasjon, og det gir meg absolutt fokus når jeg vet at det er noen som følger med!:) En real BOJAH (noe som brøles hver gang jeg er høy og fornøyd:)) økt i går altså.

Det blir trening i dag også, og økten blir seende slik ut:
– Knebøy
i supersett med
– Knebøy
– Benkpress med kloss
– Markløft med strikk
– Sittende hantelpress
– Good mornings

Treningen er svært bra om dagen, jeg har kommet ovenpå igjen etter en liten periode i sirup. Nå er det faktisk slik at jeg allerede begynner å se frem til mandag alt, da jeg skal ha tung markløft. Bare fordi det er et tresifret tall, bare fordi jeg vet jeg må yte og bare fordi jeg er fast bestemt på å gjennomføre med stil.

Det er mye glede i hverdagen nå. Jeg gleder meg til jobb, gleder meg til trening og nå gleder jeg meg vilt til bursdagsfest i helgen. Det kan hende det blir noe stilt her frem til mandag, eller det kan hende jeg titter innom i morgen formiddag. Det er herlig når kroppen fylles av slik en boblende glede! I love it!

Håper du har en herlig start på fredagen, og at du går en gøyal og herlig helg i møte. Måtte kroppen din også være fylt av deilige, herlige gledes bobler

«Halvtimen», viljestyrke og brystkreft

«Det er jo som og høre deg!» sier hun, og om det ikke vises på utsiden så gliser jeg noe fåret i hvert fall på innsiden.

Det er ikke så alt for mye jeg ser på TV i løpet av en dag. Jeg har faktisk prøvd å sette av en time til dagen der jeg skal sitte i sofaen og se på TV. Dette er timen etter at jeg har trent, etter at jeg har pakket og gjort klart til dagen etter, etter at jeg har laget mat. Da setter jeg meg ned å ser på TV mens jeg spiser. Ofte blir det et livsstilsprogram for å hente inspirasjon.

Jeg har fulgt meg på «Tv2 Sporty» der TV2 har fulgt 10 deltagere i 10 uker gjennom en livsstilsendring. Det har vært mange relativt overvektige mennesker med en elendig fysisk helse. At det mentale også har skortet litt for disse menneskene er det ingen tvil om. De fikk hjelp av eksperter på alle arenaer til å gjøre de grepene som de egentlig viste måtte bli gjort, og fikk dem ut i livet. De gjorde radikale endringer i kosthold, startet med å bevege seg mer og trente hode en hel del. Etter hvert som de gikk ned i kilo så de at det egentlig ikke var dette som ble den berømte gulroten, men et lettere sinn og en mer funksjonabel kropp.

Selv om jeg må si at det var en del pinlige øyeblikk i serien (ja! Jeg blir ekstremt fort flau når folk gjør dumme ting på TV), så vil jeg si at dette var en god serie. Det er en serie for Ola og Kari Nordmann, og kan nok motivere mange til å sette i gang prosessen det er å gjøre en livsstilsendring. Fordi det må til. Det viser seg at vi er ikke så langt unna USA når det gjelder overvekt, det viser seg at 2 av 3 voksne nordmenn er overvektige… og myten om at vi er født med ski på beina… vel den er avlivet for mange år siden, vi sitter alt for mye.

Det var mange gode tips og triks å ta med seg videre fra dette programmet, og ønsker man en livsstilsendring så kan jeg absolutt anbefale å ta en titt på slike programmer. Det kan gi informasjon og aller mest skape motivasjon for å gjøre jobben. For de aller fleste vet hva som må til, de bare kommer ikke i gang!

I det avsluttende programmet til «TV2 sporty» tok de opp 3 ting som jeg vil trekke frem. «Halvtimen», viljestyrke og reduksjon av sykdom.

For ja, det er helt klart at dersom du er inaktiv og har et kostolhd med for mye av det meste, så vil en livsstilsendring hjelpe deg ned i vekt. Og det er vel og bra om dette motiverer deg! Tenk på dette i starten, gjør dette til din gulrot i starten om du ønsker det. Men det du også skal huske på, i det lange løp, er at trening reduserer faren for en rekke sykdommer. Diabetes to er den nye folkesykdommen, høyt blodtrykk har vært det lenge. Kreft er en stygg og ekkel sykdom som kan ramme alle, men trening kan faktisk redusere faren for også denne sykdommen. En av deltagerne i TV2 sporty, men mann i starten av 20 årene, fikk påvist diabetes 2 i startfasen av programmet. Han hadde sine mistanker om at det kunne være tilfellet, men hadde ikke sjekketdet. Og det er slik sykdom tærer på kroppen, på organene våre. Ukjent sykdom som ikke blir tatt tak i er en farlig greie. I løpet av de ti ukene han var med på prosjektet trente han bort sykdommen. Trening reduserer en rekke sykdommer, tenk litt på det når baderomsvektene står stille.

Så var det dette med viljestyrke. Som kan bli sett på som en hvilken som helst annen styrke, eller en muskel for den saks skyld. Den må trenes for å bli bedre, for å bli sterkere. Det er tungt i starten, men utfordres viljestyrken regelmessig, ofte og over tid så vil også denne styrke bli sterkere. Gjør ting du syns er litt ubehagelig, lær deg å stå i situasjonen og bli der. Etter hvert vil denne ubehagelige situasjonen, denne utfordringen, bli en vanen og viljestyrken kan mobiliseres rundt et annet område. Lær deg å stå i ukomfortable situasjoner for å skape gode vaner, slik blir viljestyrken sterkere.

Og en slik god vane er «halvtimen». Denne tok de fleste deltagerne opp som helt nødvendig, og jeg med dem. «Halvtimen» handler om planlegging, om prioritering og om forutsigbarhet. Bruk en halvtime til å sette deg ned på kalenderen og planlegg uken som kommer. Når skal du trene? Når skal du spise og hva? Hvilken dag skal du handle inn til disse måltidene på, og når skal du få tid til venner? Gjør deg gjerne også opp noen tanker om uken som gikk, hva var gøyalt, hva gikk bra? Hva fikk jeg ikke gjort og når må jeg få tatt det opp igjen? Hvorfor ikke det ikke etter planen der, og hvordan kan jeg legge det opp annerledes slik at jeg får det til neste gang? «Halvtimen» er helt unik når en livsstilsendring skal til, det er nemlig en av de enkleste vanene som er med på å skape flere gode vaner.

Så du, mitt råd til deg dersom du ønsker å gå ned i vekt. Gjør det til en livsstilsendring istedet. Søk informasjon og motivasjon i sosiale medier, sett opp en plan og hold deg til den. Trening har uttallige helsefordeler så det er bare til å styrke viljen!

Tidlig morgen, treningsfri og 24timer i døgnet

good-morning-positive-thoughts
Klokken ringer 05:00, jeg åpner øynene og tenker «Jeg gleder meg til den varme dusjen på arbeid og til kaffekoppen jeg skal ha med min kjære roomie i ettermiddag.» Også slår jeg av vekkerklokken, spretter ut av sengen og er i klærne og ute av døren før jeg får tenkt noe mer.

Tanker og tankenes kraft skal man ikke undervurdere. Ved å tenke på de tingene jeg gleder meg til den kommende dagen blir det ikke noe problem å stå opp selv om resten av Norge ligger under de varme dynene sine et par timer til. På vei til jobb tar jeg meg faktisk i å glise litt ekstra, tråkke litt ekstra på akkurat fordi alle andre sover. Jeg er oppe fordi jeg trenger tid til alle de små tingene jeg må få ajour for at hode skal kunne klare å være fokusert på de oppgavene jeg har gjennom dagen. Jeg må skrive noen mailer, jeg må fylle ut noen skjema, lete etter noen artikler og helst rydde opp litt i bildene mine. Alle små ting som jeg sikkert kunne fått puttet inn i mellom en eller annen plass i løpet av dagen og ettermiddagen. Men jeg vet at energinivået mitt er best frem til 12, og da må disse små tingene gjøres nå før jobb. Det å få bort disse små tingene, som bare vokser seg større dersom man utsetter dem, som blir til rot og uorden… det gjør at dagen min blir god.

Jeg kunne selvsagt valgt å tenke «ÅNEI! 05:00! Det er AAALT for tidlig. Jeg skal jo egentlig ikke noe spesielt. De mailene, de skjemaene… De springer ingen vei, jeg kan gjøre det i ettermiddag. Eller i morgen… på søndag har jeg jo ingen planer så da har jeg i hvert fall tid. Jeg legger meg til å sove igjen, det er tross alt 3 1/2 til arbeidsdagen begynner.» Men jeg vet at dette ikke gir meg samme energi, jeg vet at de små tingene vil ligge over meg og gnage. De vil tære på samvittigheten og gjøre at jeg ikke klarer å være 100% fokusert på arbeidsoppgaven jeg har foran meg. Så jeg velger alternativ 1. Jeg står opp og gjør jobben.

I dag er det treningsfri, og jeg har faktisk en kaffeavtale med roomien. Selv om vi bor under samme tak er det så vidt vi treffes i døren ofte. Nå har jeg stortsett ikke sett henne på en uke, og kvalitetstid over en kaffekopp er prioritert. Så godt at jeg gjør alle disse små tingene nå, slik at jeg har tid og kan nyte tiden sammen med henne i ettermiddag!

Så dere, som føler at ikke tiden strekker til. Jeg skal på ingen måte komme med noen pekefinger. Nå er jeg inne i en GOD periode, og det er absolutt ikke alltid slik. Men vist du føler det er mange ting som henger over deg, at du er litt urolig i kroppen og vet at det er mange ting som burde bli gjort. Om du egentlig føler på alle oppgavene, og har mistet litt oversikt. Lag en ToDo list, og stå opp en time og to tidligere enn du pleier en dag eller to. Du skal se at du får unna mye mer enn du tror! Og det vil igjen gi deg positiv energi resten av dagen, jeg er nesten sikker på det!
Ha en herrrlig dag følens. Det skal jeg.

Super mandag, suksess og tidlig tirsdag

I går var jeg på febril jakt etter en artikkel jeg hadde lest. Når jeg hadde lest den viste jeg ikke riktig, og hvor jeg hadde leste den var jeg heller ikke sikker på. Men at det var Børge Fagerli som hadde sagt noen kloke ord om yin og yan, dårlige og middelmådige treningsøkter og suksess var jeg sikker på. Jeg fant, via gode venner, en side som hadde referert til dette, og coach Børge Fagerli sier;

¨I løpet av noen (!) år med trening har jeg funnet ut at 80% av treningsøktene vil være helt middelmådige, 10% vil være helt forferdelig dårlig, alt er tungt og slitsomt, man har bare lyst til å dra hjem… mens 10% vil være de eksepsjonelle og fantastiske treningsøktene der ALT er lett, musklene svulmer og personlige rekorder slåes på alle løft.

Som med yin og yang må du ha dårlige treningsøkter for å sette pris på de gode treningsøktene, men du må også akseptere at bare 10% av øktene vil være eksesjonelle – forventer du at alle skal være det så føler man seg bare som en stor fiasko og gir opp.
success
«

Etter jul har jeg hatt mange middelmådige treningsøkter, og det føles som om jeg har hatt en god dose av de skikkelig rævva treningsøktene. Det er slitsomt å holde ut slike perioder, det er lite motiverende. Man må hente ut alle de kreftene man har langt inne i kroppen til og fortsette å gå på trening regelmessig under disse periodene. Man føler seg mislykket, og trening som egentlig var en mestringsarena blir bare et eneste ork. Da er det viktig å huske på yin og yang tankegangen, eller Commitment_means_staying_loyal_to_what_you_said_you_were_going_to_do_long_after_the_mood_you_said_it_in_has_left_you

I går hadde jeg en av disse eksepsjonelle treningsøktene. Jeg slo på ingen måte noen rekorder og musklene svulmet vel ikke nevneverdig heller. Men alt var lett, alt var gøy og muskelkontakten holdt under alle øvelser gjennom alle sett. At økten bare varte rundt 80 minutter, og at det fremdeles var lyst ute når jeg tok Olga hjem var også en fantastisk følelse.

Så fantastisk at jeg i dag var oppe klokken 05:00 og tenkte «I dag skal bli en awesome dag! Jeg har masse jeg må gjøre, og jeg kan ikke stole på at energien etter treningsøkten er like god i dag. Opp og hopp, få det unna nå før jobb også slipper det å ligge og gnage.» Så her sitter jeg på jobb da, med pensumbøker og blogg, med kaffe og nydusjet hår…og føler meg AWESOME!

Etter noe klaging og noen svære krokodille tårer er noen av treningsøktene min endret noe:) Dagensøkt blir derfor seende slik ut;

– Knebøy med slipp i bunn
– Benkpress med stopp
i firsett med
– Skråbenk
– Roing
– Biceps
– Markløft under rack

Og du, jeg kan ikke vent til å ta fatt på arbeidsdagen heller. Det er fantastisk når man er inne i slike perioder, og jeg jobber konstant mot å prøve og kontrollere dem. Hvorfor er jeg her akkurat nå? Hva er det jeg har gjort annerledes enn når ting ikke helt har gått min vei? Hva kan jeg gjøre neste gang jeg er inne i sumpmyra for og komme tilbake til den fantastiske godfølelsen. Jeg har ikke riktig svaret enda, men jeg prøver å lære.

Så til deg som føler ting er litt middelmådig for tiden, eller kanskje rett og slett rævva. Hold ut, grunnen er at du skal kunne klare å sette pris på de virkelige gode tidene.

Søndagspannekaker og mandagstrening

largeHva skjedde? Det var jo nettopp fredag, for bare noen timer siden. Denne helgen har bare gått helt ubeskrivelig fort, og det uten at jeg egentlig kan redegjør for at jeg har fått utrettet de store mirakler. Jeg har trent, jeg har spist på Sabi Sushi (aaanbefales alltid til alle som liker eller vil prøve sushi!) og jeg har vært på årsmøtet i SSK (Stavanger styrkeløft klubb). I tillegg skal det sies at det gikk bort noen timer i lesing! Jeg har nemlig (fordi jeg er en utålmodig sjel og en klegg) fått tilsendt pensum fra AFPT! Oh joy! Jeg må si at jeg eeelsker å studere! Tilegne meg ny kunnskap og informasjon er en av favoritt aktivitetene mine, og er det noen som er god på ny kunnskap og informasjon innen trening er det nettopp AFPT! Så det ble noen timer med celler og bein, vev og muskler på meg på søndag.

I tillegg ble det pannekaker. Jeg har nemlig gått til innkjøp av nytt proteinpulver, og da må det alltid testes i baking!🙂 Denne gangene ble det dette. Jeg må si at jeg stoler litt blindt på menneskene i kostholdsbutikken ofte. Jeg er ikke veldig flink til å lese innholdsfortegnelsen på proteinpulveret, men går heller for «Jeg er ei sterk jente som trenger noe nytt proteinpulver. Hva er det beste du har?» Da fikk jeg altså tildel 100% Whey Protein Isolat, som skal være mye godt protein, lite av alt annet og en fortreffelig smak.

Og du, godt i pannekaker var det ihvertfall!;

– 1 egg
– 30g mager cottage cheese
– 10g sjokobana protein
– 20g vaniljeprotein
– 100g havregryn
– 1 rør vanilje stevia
– vann til passe konsistens

Pannekakene var gode som de var, absolutt! EEENDA bedre toppet med enda mer CC og blåbær syltetøy!

I dag er det duket for trening igjen, og jeg er klar til å gi jernet! Denne uken blir det faktisk «bare» fire treningsøkter, jeg har nemlig bestemt at denne helgen skal være helt fri fra alt som har med å løfte tunge ting. Mer om det på et senere tidspunkt. Økten i dag blir seende slik ut;

– Knebøy
i supersett med
– Lårspark
– Benkpress mellombredt grep, sakte opp og ned
– Markløft

En kort og grei treningsøkt der altså, og jeg må si det passer meg perfekt i dag. Jeg kan nemlig ikke vent, jeg vil hjem og lære mer om respirasjonssystem, blodomløp og fordøyelsesprosessen. Hurra for «lissom student tilværelsen!»
Håper du har en herlig start på uken, kjære! Make it count!

Lite søvn = flere timer i døgnet

I går ble en fantastisk dag, akkurat slik jeg hadde bestemt meg for at det skulle bli. Det er noe med denne godfølelsen som bare ikke kan beskrives. Den er uvurderlig, og det å føle seg så godt det gir glede. Så selv om helsen ikke var på topp nærmest hoppet jeg rundt på gymmet i går. Det som også er fint er at godt humør er smittsomt, så hele atmosfæren på trening i går var ubeskrivelig bra.

Og selv om jeg klarte å holde meg oppe leeeenge i går, fordi jeg tenkte at det ville gjøre at jeg fikk sove litt frempå i dag, våknet denne kroppen 05:30. Jeg har en periode nå der det å sove er litt problematisk. Jeg har slike perioder, og har hatt det så lenge jeg kan huske. Men det gjør også at jeg kjenner det igjen når det kommer, og vet va jeg skal og ikke skal gjøre. For min del er det ikke en god ting å legge seg til igjen når jeg først har våknet. Ligger jeg å irriterer meg over at jeg ikke får sove, tvinger søvnen frem og nekter å stå opp ødelegger dette ofte dagen. Da blir hodet som en bomullsky og energinivået heller labert. Dette har jeg testet ut så mange ganger, og det er underlig at vi fortsetter med ting som ikke gagner oss.

20140201-074650.jpg
Jeg ble derimot veldig bevisst på hva dette gjorde med meg for noen år siden, da disse periodene ofte kom rundt eksamensperiodene. Altså relativt ofte. Da stod jeg opp, gjorde endel praktiske ting som lot seg gjøre nattestid/tidlig på morningen, hadde noen effektive timer arbeid, til kroppen roet seg og ble «utslitt» igjen. Da kunne jeg legge meg, og gjerne sove en time eller to. Når jeg da våknet var jeg opplagt og klar for resten av dagen. Så slik ordner jeg det også nå, når det lar seg gjøre. Det er nemlig ikke vits å fortsette med noe som ikke fungerer, da må man jobbe seg frem til et bedre alternativ.

Så selv om klokken bare er halv åtte når jeg skriver dette har jeg allerede fått lest litt, sjekket avisene, besvart mail, sendt mail, ryddet og vasket leiligheten og to maskiner med klær. Det er en herlig følelse, og jeg kjenner at kroppen så smått begynner å roe seg og føles tung. Gjerne gjøre noen flere ting på «To do» listen før jeg igjen finner sengen for en time.

Resten av dagen skal bli brukt til trening, mat og sosialtkos. Jeg skal også prøve å holde meg litt i ro, ettersom jeg har har hørt noe om at det gjør godt for en kropp som krangler med en forkjølelse.

Håper du har en herlig start på lørdagen, og anbefaler deg å tenke gjennom store og små vaner. Dersom de ikke gagner deg, veeel så er det faktisk på tide å gjøre noe nytt. Bare på denne måten kan du bli en bedre utgave av deg selv!