Hvorfor Hopper Jeg?

Omslag-Hvorfor-hopper-jeg-STORBoken «Hvorfor hopper jeg» er skrevet av en 13 år gammel gutt. Gutten har autimse, og kan ikke uttrykke seg verbalt til omverdene. Han har dermiot lært seg å skrive ved hjelp av en maskin, og gjennom denne får vi et innblikk i hans verden. Han svarer, om noe svevende, på mange spørsmål som ofte blir stilt i forhold til dem med autisme. «Hvorfor er du så kresen på hva du spiser?» «Hvorfor hopper du?» «Hvorfor ignorerer du oss når vi snakker til deg?» Det er ikke like lett å følge tankerekken til Naoki, men hvilken 13 åring er det enkelt å følge da?

Det jeg syns er svært hjerteskjærende med hans fortelling er alle de vonde følelsene han går og bærer på, og jeg håper virkelig på at ikke alle autister føler det slik. Han er redd for å mislykkes, han er frustrert fordi han ikke får ting til…og han er livredd for at menneskene rundt han skal gi han opp.

Dette er en bok som gir et unikt innblikk i en verden til et barn som har vanskeligheter med å kommunisere med omverden sånn til vanlig. Man får en større forståelse og gjerne en «wake up call» når det gjelder mange av de utfordringene som et barn med autisme møter i hverdagen sin. Han viser stor empati og humor, og rører ved noe langt inne i hjertet mitt.

Anbefaler boken til deg som har et barn med autisme, til deg som jobber med dem eller til deg som bare ønsker en større forståelse av hvilke utfordringer det gir.

Legg igjen en kommentar